Venstres mærkesager

4. januar 2024

I Venstre er god liberal tankegang retten til at bestemme over eget liv og have medansvar for at være en del af fællesskabet.

Vi tror på, at vi hver især selv kan træffe de beslutninger, der vedrører vores eget liv.

Grundlaget for en sund udvikling er en stærk kommunal økonomi. Venstre vil sikre, at der er styr på økonomien, så vi kan foretage fremadrettede investeringer.

Venstre vil udvikle - ikke afvikle!

Når du bliver ældre, er du gammel nok til selv at bestemme!

Vi vil have brugerbestyrelser på alle vores ældrecentre, de gode madoplevelser tilbage, og vi vil have frit valg af ydelser til alle ældre. Vi vil skabe muligheden for oprettelse af mindst et friplejehjem med stort råderum for selv at bestemme til gavn for både beboere, pårørende og ikke mindst medarbejderne, der skal være med til at give værdig pleje.

Trivslen tilbage på skolerne!

Venstre vil sætte skolerne fri! Samarbejdet skal tilbage på skolerne, hvor skoleleder sammen med skolebestyrelse skal lede, udvikle og drifte på hver enkelt skole. Med stor frihedsgrad til lærere og pædagoger i samarbejdet om børn og unges læring og trivsel. Vi vil have skoler, hvor eleverne både bliver dannede og uddannede. Vi ønsker en forsøgsordning med en skole på selvejet lignende vilkår, hvor kendetegnene er samarbejde, frihed og trivsel.

Erhverv og bosætning - vi vil udvikle hele

Vordingborg Kommune!

Vi skal have flere byggegrunde i hele Vordingborg Kommune og større erhvervsaktivitet ved alle kommunens motorvejsafkørsler. Vi vil konkurrenceudsætte opgaver, der kan løses af erhvervslivet, der hvor det giver mening. Grundlaget for en sund udvikling er en stærk kommunal økonomi. Med Venstre er der styr på økonomien, så vi kan foretage fremadrettede investeringer.

Et stærkt kultur- og fritidsliv!

Vi vil fastholde og videreudvikle Vordingborg Kommunes stærke kulturprofil. Tilbud inden for kultur-, idræts- og fritidslivet skal være synlige og tilgængelige for alle. Vi ønsker at styrke de frivilliges muligheder og få flere børn og unge ind i foreningslivet.

Turismen udvikles i samarbejde med borgere og natur!

Vi vil udvikle turismen i respekt for naturen og miljøet. Der skal balance i turismeerhvervet, hvor vi både lever af og med turismeerhvervet. Vi skal udvikle vores havne og de øvrige faciliteter.