Europa-Parlament 2019

21. marts 2019

Linea Søgaard-Lidell er Sjællands kandidat og Venstres nr. 2

Jeg vil arbejde for et EU, som er stærk på de store udfordringer, som vi er fælles om i Europa. Men som stadig giver plads til, at vi er forskellige landene i mellem, og derfor skal vi huske nærhedsprincippet.

Vi passer bedst på Danmark, når vi sidder med ved bordet i EU og har indflydelse på de fælles løsninger.

Grøn vækst er vejen frem

Klimaudfordringen er vi fælles om. Derfor skal vi i EU finde fælles løsninger. Den teknologiske udvikling skal drive den grønne omstilling. Danske virksomheder er i front, og vi skal udbrede vores grønne løsninger. EU skal sikre rammerne for, at vi kan udbrede vedvarende energi. Når vinden blæser godt i Danmark, skal vi kunne sælge den grønne el i resten af EU. Vi skal ikke sætte hjulene i stå – men satse på grøn energi og grøn vækst!

Det indre marked er ikke færdigt – det skal gøres endnu bedre

Jeg vil kæmpe for en mere enkel regulering, der ikke tager pusten fra vores mange små og mellemstore virksomheder. Vi skal konstant holde fast i den oprindelige liberale vision om, at det indre marked skal bidrage til at løfte vækst og velstanden i Europa.

Der skal styr på de ydre grænser

Stærke ydre grænser er forudsætningen for et frit EU, hvor vi kan nyde friheden i at rejse, handle, arbejde og studere på tværs af landene. Vi skal sikre, at der ikke kommer nogen ind i Europa, som ikke har et lovligt ærinde. Her har EU en kæmpe opgave, der skal løses i fællesskab.

Hvem er jeg?

* Arbejder i Vækstfonden

* Har tidligere arbejdet i EU’s maskinrum i Bruxelles

* Uddannet journalist med baggrund i europæiske studier